Spesis kerang baru ditemui di California

Bagi ramai rakyat Amerika, ia tidak akan terasa seperti musim panas tanpa kelip-kelip kunang-kunang di senja. Kumbang bioluminesen adalah ikon cuaca panas di banyak negeri Timur, tetapi jarang dilihat di barat Pergunungan Rocky.

Walaupun terdapat salah tanggapan biasa, namun beberapa kunang-kunang hidup di AS Barat. Mereka mungkin kurang banyak dan kurang jelas, tetapi mereka berada di luar sana - walaupun di lanskap selatan, lanskap dan cahaya yang tercemar California Selatan.

Bahkan, spesies baru kelip-kelip baru ditemui di Los Angeles County, bersembunyi di bayang-bayang kota terbesar kedua di Amerika. Tanduk itu ditemukan pada bulan Mei oleh Joshua Oliva, seorang pelajar sarjana di University of California-Riverside yang mengumpul serangga di Santa Monica Mountains untuk kelas entomologi.

"Dia tidak 100 peratus yakin ia adalah firefly, dan membawanya kepada saya untuk pengesahan, " kata Douglas, ahli sains kanan di UC-Riverside Entomology Research Museum, dalam kenyataan akhbar mengenai penemuan itu. "Saya tahu fauna tempatan dengan cukup baik bahawa dalam beberapa minit saya dapat mengatakan kepadanya bahawa dia telah menemui sesuatu yang baru untuk sains. Saya tidak fikir saya telah melihat seorang pelajar yang lebih bahagia dalam hidup saya."

Kilat dalam botol

Southern California adalah rumah kepada beberapa jenis kunang-kunang, yang juga dikenali sebagai pepijat kilat, tetapi tidak semuanya bersinar. Malah orang yang bersinar itu memelihara profil yang lebih rendah daripada saudara timur mereka, terbang hanya untuk tempoh yang singkat selepas senja. Mereka juga cenderung untuk hidup di dalam kelompok kecil, sangat setempat berhampiran mata air dan meresap, di mana mereka memakan bekicot. Jangkitan terhad ini boleh menjadikan mereka sangat terdedah, kata Yanega.

"Salah satu sebab kami membawa penemuan ini kepada perhatian orang ramai adalah bahawa kumbang ini mungkin sangat terhad dalam pengedaran, " katanya, "dan habitat di mana ia terjadi mungkin memerlukan pertimbangan untuk beberapa tahap perlindungan, sekurang-kurangnya sampai kita boleh belajar lebih lanjut mengenainya. "

Pakar-pakar telah mengesahkan bahawa kelip-kelip ini adalah spesies baru, tetapi sedikit yang diketahui mengenainya. (Foto: Joshua Oliva / UC-Riverside)

The firefly yang dijumpai di atas adalah kira-kira setengah sentimeter yang panjang, menurut UC-Riverside, dengan kebanyakan badan hitam dan corak "halo-seperti" oren pada perisai di atas kepalanya. Ia mempunyai organ bioluminescent kecil di ujung ekornya.

Oliva, yang berpindah ke Amerika Syarikat dari Guatemala ketika berusia 9 tahun, mengatakan dia telah terpesona oleh serangga sejak zaman kanak-kanak. Dia mendapati firefly pada hujung minggu Ibu, dan ibunya sendiri berada di sana untuk menyaksikan penemuan itu secara langsung.

"Ibu saya telah bertanya kepada saya tentang apa yang saya lakukan di sekolah, " katanya kepada San Bernardino Sun, "jadi saya fikir saya akan membawanya menangkap serangga dengan saya."

Pembaptisan oleh firefly

Bukan sahaja jarang berlaku untuk pelajar untuk menemui spesies baru, kata Yanega, tetapi biasanya lebih lama dari sebulan untuk para saintis mengiktiraf serangga yang tidak diketahui sebelumnya. "Ia agak biasa untuk spesimen spesies serangga baru untuk duduk dalam koleksi selama satu dekad atau lebih sebelum pakar datang bersama yang mempunyai cukup akrab dengan jenis serangga tertentu untuk dapat mengenali bahawa ia sesuatu yang baru, " katanya. "Saya dapat memberitahu yang menarik ini dan membandingkannya dengan bahan rujukan di muzium kami."

Ahli Firefly di Florida telah mengesahkan spesies ini tidak diketahui, walaupun ia mungkin tidak akan dinamakan dalam masa terdekat. Secara rasmi menamakan spesies baru adalah seperti "mengumpulkan bukti untuk kes mahkamah, " kata Yanega, yang memerlukan senarai terperinci ciri-ciri membezakan dan mungkin juga penjujukan DNA.

Walaupun masih terlalu awal untuk tahu jika kelip-kelip itu mungkin dinamakan untuk Oliva, "tidak biasa nama-nama spesies baru untuk menghormati orang yang mula-mula memungutnya, " tambah Yanega.

Oliva lulus dari UC-Riverside awal bulan ini, tetapi dia tidak bercadang pergi jauh. Matlamat seterusnya adalah untuk memohon program siswazah universiti dalam entomologi, dan ketika dia memberitahu Sun, dia mungkin sudah mempunyai kaki - atau enam kali pada pertandingan. "Menemui serangga baru pasti kelihatan baik pada permohonan itu, " katanya.

Berkaitan dengan Tapak:

  • Seni aneh kunang-kunang
  • Bagaimana untuk menarik kelip malam ke belakang rumah anda
  • Fireflies bertukar senja ke disko dalam video masa lapang

Artikel Berkaitan