Sudah tiba masanya untuk memberitahu 'warga emas' untuk mengambil kenaikan

Pada ulang tahun ke-65 saya, saya menulis Bantuan! Saya baru bertukar menjadi warga emas. Tetapi jika saya menulis hari ini, saya akan menggunakan tajuk yang berbeza, kerana sudah tiba masanya untuk bersara label "warga emas". Walaupun kerajaan mungkin mudah untuk menggunakan ulang tahun tertentu sebagai penanda peralihan, benar-benar bukan satu saat ketika anda menjadi tua.

Jika ada satu perkara yang saya pelajari secara bertulis dalam tulisan ini sejak beberapa tahun kebelakangan ini, sudah tua tidak bukan penyakit. Menjadi yang lama tidak bermakna anda sedang bergerak ke bilik banglo yang boleh diakses kerusi roda. (Sebenarnya, ada orang-orang dari setiap usia yang berada di kerusi roda, sebab itu saya menulis sekeping besar tentang reka bentuk sejagat beberapa minggu yang lalu. Orang-orang dari semua peringkat umur mendapat manfaat menggunakan alat pengupas OXO atau pemegang tuil.)

Tetapi menggunakan perkataan senior menunjukkan bahawa setiap orang yang berusia di atas umur tertentu mempunyai jadual penurunan dan kemerosotan secara automatik. Dan sementara penurunan tidak dapat dielakkan, jadwal setiap orang berbeza. Ia menunjukkan bahawa MEREKA, warga emas, adalah berbeza daripada SETIAP BANYAK. Dalam penulisan saya mengenai pengangkutan, saya menggunakan "orang yang berjalan" daripada pejalan kaki dan "orang yang basikal" untuk menekankan bahawa sebenarnya, ini bukan spesies yang berasingan, tetapi orang yang hanya bergerak dengan berbeza. Begitu juga dengan warga emas, yang sepatutnya dianggap orang yang lebih tua.

Perkataan penting

Jurnal American Geriatrics memandang cara orang bercakap tentang "senior" dan telah berdiri, memberitahu penulis mengemukakan penyelidikan untuk mengubah gaya dan kata-kata mereka, kerana begitu banyak istilah yang digunakan untuk penuaan dimuatkan dan diskriminasi, merawat penuaan sebagai:

  • Tidak diingini. Orang awam dikaitkan dengan penuaan hampir secara eksklusif dengan kemerosotan dan kemerosotan.
  • Penurunan yang tidak dapat dielakkan. Bagi yang paling banyak, "pudar" terikat dengan rasa tidak dapat dielakkan sekitar "memecahkan" sebagai aspek sentral yang semakin tua.
  • Fatalistik. Secara terikat dengan persepsi ini adalah ketakutan penurunan, kemurungan dan ketergantungan. Ketakutan semacam itu bukan sahaja mengundang penuaan dengan ketakutan, tetapi juga menghalang sokongan untuk dasar dan penyelesaian yang menangani cabaran (dan peluang) yang berkaitan dengan usia.

Mereka mencadangkan "reframing" istilah penuaan:

Gunakan perkataan ini bukannya. (Foto: Nancy E. Lundebjerg MPA et al)

Ini membuat banyak rasa. Jurnal menyatakan bahawa "penuaan perlu ditakrifkan semula. Anggapan negatif yang meluas mengenai 'mendapatkan tua' telah mendorong orang ramai untuk mengambil pendirian fatalistik bahawa tidak banyak yang perlu dilakukan mengenai penuaan."

Ada banyak yang perlu dilakukan sebelum kita semua mula mendapat pemindahan darah seperti Peter Thiel. Mungkin yang pertama adalah untuk mengenali bahawa setiap orang adalah berbeza; Saya tahu kanak-kanak berusia 50 tahun yang kesepian, letih kerja mereka dan bangkai fizikal; Saya tahu 85 tahun yang mengisi dewan kuliah untuk membincangkan buku terbaharu mereka. Kami tidak terputus dengan cara yang sama dan mengikut jadual yang sama.

Umur berlaku

Apabila saya menulis jawatan hari jadi saya, saya mendapat komen yang panjang dan bijak daripada seorang pembaca yang mengatakan bahawa saya adalah pengabaian kerana mendakwa saya "baru saja bermula."

Tuan Alter, anda boleh membantunya sendiri yang anda mahukan. Ya, anda tidak tua, tetapi, anda sudah tua; dan tidak ada cara anda baru bermula - anda perlahan. Sekiranya anda tidak menganggap ini risiko anda menyakiti diri sendiri (tidak perlu).

Lihat, saya sangat perlahan dengan cara yang betul. (Foto: Twitter)

Sudah tentu, saya sedar bahawa perkara berubah; Saya tidak bercanda sendiri. Saya telah meletakkan salji papan luncur saya kerana ia membuat lutut saya sakit. Saya tidak menunggang motosikal saya secepat mungkin, terutamanya pada musim sejuk. Saya dinaik taraf kepada tambahan iPhone 7 untuk skrin yang lebih besar.

Orang tidak merasa seolah-olah mereka (Foto: Del Webb)

Tetapi saya tidak merasa sangat senior - dan saya tidak bersendirian. Satu kajian besar oleh pembina masyarakat persaraan Del Webb mendapati bahawa kebanyakan boomer bayi berasa lebih muda daripada mereka. Mereka tidak merasa tua, dan tidak mahu dianggap lama, dan mereka pasti tidak mahu dipanggil warga emas.

Jadi, mungkin kita harus menanggalkan kata itu dan membetulkan bahasa itu. Sebagai perunding memberitahu Berita Perumahan Kanan yang tidak sesuai beberapa tahun yang lalu, "Pada masa kami sampai ke boomers, saya rasa perkataan senior akan bersara."

Nah, kita ada di sini, dan sudah tiba masanya.

Artikel Berkaitan