Tarsiers! Fakta-fakta keren tentang primat-pelik yang sangat aneh ini

Menatap seperti haiwan lain, jari panjang yang panjang, bulu halus bulu, keupayaan untuk menangkap serangga atau bahkan burung dengan penumpasan yang tepat waktu - tarsier adalah makhluk yang luar biasa! Berikut adalah beberapa perkara yang menjadikan tarsier haiwan yang sangat menakjubkan.

Foto: PhotoBarmaley / Shutterstock

Perkara yang paling ketara tentang tarsi adalah mata mereka. Mereka mempunyai mata terbesar berbanding dengan saiz badan mana-mana mamalia. Setiap bola mata adalah kira-kira 16 milimeter dalam diameter, yang sama besarnya dengan keseluruhan otak tarsier, tetapi setiap milimeter terakhir diperlukan kerana tarsier adalah spesies malam. Mata sangat besar, mereka tidak boleh memutarnya, jadi mereka mempunyai leher yang melakukan kerja itu. Tarsier boleh memutar leher mereka 180 derajat penuh di mana-mana arah, seperti burung hantu, seperti ini:

Foto: Ryan M. Bolton / Shutterstock

Mereka menggunakan keupayaan ini untuk menunggu secara senyap-senyap untuk mangsa untuk mendekati, dan bukannya bergerak untuk berburu.

Tarsiers adalah satu-satunya primata yang sangat karnivor. Walaupun diet tertentu berbeza dengan spesies, mereka semua mempunyai satu perkara yang sama: mereka tidak makan apa-apa jenis tumbuhan. Mereka memakan serangga, reptilia seperti kadal dan ular, katak, burung dan kelawar. Walaupun kecil dan comel, mereka menjadi pemangsa yang serius, menunggu dengan diam-diam untuk mangsa untuk mendekati di dekatnya - dan juga boleh merempuh burung dan kelawar keluar dari udara.

Foto: Khoroshunova Olga / Shutterstock

Tarsier mendapat nama mereka dari tulang tarsus yang sangat panjang di kaki mereka. Walaupun kepala dan badan tarsier sekitar 4-6 inci panjang, kaki dan kaki belakang mereka dua kali lebih panjang. Mereka juga mempunyai ekor panjang yang biasanya tidak berambut yang menambah ketinggian 7.8-9.8 inci. Jari mereka lebih panjang untuk membantu menangkap cawangan pokok, dan jari ketiga mereka selagi seluruh lengan atas mereka. Semua anatomi unik ini membolehkan para tarsi menjadi pendengkur dan pendaki menegak - dan jumper. Mereka boleh melompat 40 kali panjang badan mereka, terbang lebih dari 16 kaki dalam lompatan tunggal.

Foto: Ekaterina Pokrovsky / Shutterstock

Tarsier tidak melompat di atas kanopi pokok seperti yang anda jangkakan. Sebaliknya, mereka biasanya dijumpai tergantung di antara 3 dan 6.5 kaki dari tanah. Namun, mereka memerlukan banyak penutup pokok, terutamanya untuk tidur, yang mereka dapat mengagumkan:

Foto: outcast85 / Shutterstock

Terdapat tiga jenis tarsier: tarsi timur, tarsi barat dan tarsi Filipina. Di dalamnya, terdapat kira-kira 18 spesies (saintis sentiasa membahaskan bilangan spesis dan subspesies, dan sebagainya). Mereka adalah beberapa primata tertua di planet ini, sejak sekitar 40 juta tahun dengan rekod fosil menunjukkan mereka sekali di rumah di seluruh dunia termasuk Amerika Utara dan Eropah.

Mereka kini terhad kepada beberapa tempat di Asia, dan mereka dengan cepat menghilangkan habitatnya. Semua spesis terdedah kepada kepupusan disebabkan kehilangan habitat dan pemecahan, dan pastinya akan pupus tanpa usaha pemuliharaan yang penting untuk memelihara habitat mereka. Sebagai contoh, Siau Island Tarsier disenaraikan sebagai salah satu dari 25 primata paling terancam di dunia.

Keperluan spesifik untuk tarsier di kedua-dua habitat dan mangsa menjadi program pembiakan tawanan yang pada dasarnya mustahil, dan hanya sekitar 50 peratus dari tarsier yang ditangkap dalam tahanan dapat bertahan. Pemuliharaan habitat adalah satu-satunya harapan mereka.

Foto: Ryan M. Bolton / Shutterstock

Jawatan yang berkaitan di Laman:

  • 18 spesies hummingbird yang pelik dan indah
  • 21 haiwan dengan nama yang benar-benar tidak masuk akal
  • 11 haiwan hibrid yang luar biasa

Artikel Berkaitan