Tidak, ayam bukan vegetarian

Selama beberapa tahun sekarang, saya cukup bernasib baik untuk berkongsi tanah saya dengan kawanan kecil ayam, jadi saya terlepas apa yang kelihatannya trend yang semakin meningkat di pasar raya: telur dari ayam yang diberi makan vegetarian.

Saya akan mendapat hak ke titik untuk mereka yang lebih suka untuk tidak mengelilingi isu: ayam bukan vegetarian. Ia bukan diet semulajadi bagi mereka, dan ia juga berpotensi membahayakan kesejahteraan mereka.

Sekiranya anda tidak pernah memilikinya atau menghabiskan masa dengan haiwan yang cerdas dan ingin tahu, saya benar-benar faham mengapa ini berita. Perkara itu, ayam adalah pemakan pakar - memilih dan menggaruk di tanah untuk bukan sahaja tumbuh-tumbuhan dan benih, tetapi juga cacing, grub, lalat dan apa saja yang bergerak. Saya telah melihat ayam saya membunuh ular, menelan katak secara keseluruhan, dan juga melawan sekerap selepas pembersihan seekor rusa. Dalam contoh terakhir, kedua-dua anjing dan kandang kucing saya menyimpan jarak yang selamat dari pemakan daging berbulu yang gila di pergelangan kakiku. Anda benar-benar tidak mahu mendapat antara ayam dan hidangannya.

Jadi kenapa pengeluar telur tiba-tiba menggantikan diet omnivora ayam dengan satu tumpuan sepenuhnya pada bijirin, jagung dan soya? Sebagai Jill Winger di The Prairie Homestead menjelaskan, banyaknya adalah kerana pemasaran, undang-undang baru, dan penolakan yang semakin meningkat dari masyarakat Amerika atas apa-apa yang termasuk produk sampingan haiwan.

"Produk sampingan haiwan 'yang muncul dalam senarai ramuan dalam pelbagai makanan haiwan boleh merangkumi darah, daging spesies yang sama, bulu, membunuh jalanan, dan anjing dan kucing, " tulisnya. Bagi sesiapa yang ingin tahu mengenai ramuan makanan haiwan, perutnya berubah, tetapi isu masalah produk juga telah menimbulkan persoalan yang lebih besar tentang spesies memancing spesies mereka sendiri.

"Jadi undang-undang mula berubah dan pengeluar dan pengguna juga mula memerhatikan dengan lebih dekat apa haiwan sedang makan, " tambahnya. "Dan jika kebanyakan orang terpaksa memilih, telur dari ayam yang diberi makan makanan vegetarian lebih baik daripada telur dari ayam yang diberi sisa rumah sembelih (atau lebih buruk)."

Dari usia muda, ayam secara naluriah ditarik untuk mengejar dan mengambil apa sahaja yang berlaku untuk bergerak di hadapan mereka. (Foto: Shutterstock)

Seperti yang Winger dan yang lain cuba menjelaskan, masalah peralihan ini kepada makanan vegetarian adalah bahawa ia akan mengurangkan pengurangan asid amino berasaskan protein yang dikenali sebagai metionin. Ayam jarak jauh benar menerima banyak asid amino ini dalam diet mereka dari pepijat, tumbuhan dan makhluk lain. Ayam-ayam yang terlibat dalam pengeluaran besar-besaran telur (baca: ladang kilang), menerimanya sebagai suplemen sintetik. Tidak bunyi apa yang semula jadi, bukan? Lebih teruk lagi untuk ayam, dasar organik persekutuan mengehadkan berapa banyak methionine buatan yang mereka boleh terima. Akibatnya, burung-burung jatuh sakit dan mungkin menjadi marah ke arah keganasan, selera mereka berpusing ke arah satu sama lain untuk mencari nutrien yang ditiadakan.

"Burung menderita, " Ernie Peterson, pemilik Cashton Farm Supply, memberitahu The Washington Post. "Tidaklah wajar kita memaksakan diet ini kepada mereka, kita ada orang yang patut bimbang tentang kebajikan haiwan, di mana mereka ini adalah kekejaman."

Jadi di manakah ia meninggalkan pengguna yang ingin telur yang berasal dari ayam menikmati diet yang benar-benar asli? Jawapan yang mudah ialah mengenali petani tempatan anda. Mengunjungi pasar petani tempatan dan bertanya tentang telur mereka adalah satu-satunya cara yang pasti untuk mengetahui keadaan ayam yang dibangkitkan. Anda juga akan mendapati ia lebih baik untuk anda juga. Menurut Mother Earth News, telur-telur yang dihidangkan secara purata mengandungi lima kali lebih banyak vitamin D, dua pertiga lebih banyak vitamin A, dua kali lebih banyak lemak omega-3, tiga kali lebih banyak vitamin E, dan tujuh kali beta karotena.

Jadi melangkau pasar raya dan terus ke pasar petani. Atau lebih baik lagi, potong perantara dan pertimbangkan untuk menaikkan kawanan sendiri. Jika anda mesti mengambil telur, lebih baik mengetahui di mana ia datang daripada untuk mempercayai pemasaran yang baik pada label. Tetapi apa sahaja jalan yang anda ambil, ingatlah: ayam pasti bukan vegetarian.

Berkaitan dengan Tapak :

  • 8 koops ayam kampung yang mengagumkan
  • Ambil memandu ujian dengan perkhidmatan sewa ayam
  • 8 perkara gila untuk membeli ayam haiwan kesayangan anda

Artikel Berkaitan