Tumbuh-tumbuhan gantung yang menakjubkan ini adalah satu snap untuk dibuat

Mencari cara baru untuk memamerkan tumbuhan anda musim bunga ini? Pertimbangkan bentuk seni tumbuhan Jepun yang dipanggil kokedama, yang bermaksud "bola lumut" dalam bahasa Inggeris. Ini cara yang sejuk dan moden untuk memamerkan tumbuh-tumbuhan anda, tetapi ia kembali kepada tradisi bonsai bergaya Nearai sejarah.

Di Nearai-bonsai, akar tumbuhan dan tanah sangat dipadatkan dan ditanam bersama-sama sehingga mereka mengambil bentuk panci yang memegang mereka. Menurut amalan Nearai, apabila siap, kilang itu akan diambil dari periuk dan diletakkan pada pendirian, jadi kedua-dua bahagian atas dan bawah tumbuhan dapat dinikmati. Kokedama adalah cabang dari tradisi ini. Ia mempercepat proses dengan menutupi akar dan tanah dengan lumut. Dengan kaedah ini, anda tidak perlu menunggu akarnya diikat bersama, yang sesuai untuk dunia yang tidak sabar sekarang.

Kami bekerjasama dengan Smack Bang Designs untuk menunjukkan kepada anda cara membuat kokedama sendiri.

Apa yang anda perlukan

Kokedamas, walaupun tidak berada di dalam tanah atau di dalam periuk, masih menanam, dan mereka memerlukan segala sesuatu yang diperlukan oleh tumbuh-tumbuhan. (Foto: Smack Bang Designs)

Bahan asas

  • Sejenis tumbuhan. Pakar rambut mutiara dan tumbuh-tumbuhan penyayang yang lain telah digunakan dalam projek ini. Apabila membuat keputusan mengenai tanaman yang perlu anda gunakan, tentukan di mana anda akan menggantung tumbuhan (matahari / bayangan, dalaman / luaran) dan kemudian beli dengan sewajarnya.
  • Baja pelepasan lambat
  • Lumut sphagnum lumut dan / atau lumut hijau
  • Nisbah 7-3 tanah gambut dan campuran potting
  • Satu mangkuk penuh dengan air
  • Twine
  • Benang kapas (terpulang kepada anda jika anda ingin pergi semula jadi atau menambah warna)

Arah

1. Keluarkan tanaman anda dengan perlahan dari periuknya. Kemudian, tanpa mengganggu akar, alihkan dua pertiga daripada tanah.

Berhati-hatilah untuk tidak mengganggu akar apabila anda mengeluarkan beberapa tanah. (Foto: Smack Bang Designs)

2. Balutkan akar dengan sphagnum lumut basah, menggunakan benang kapas kecil untuk memegangnya di tempatnya.

3. Campurkan bersama tanah gambut anda, campurkan campuran, setengah sudu teh baja dan air. Ini akan menjadi asas tanah baru untuk tumbuhan anda. Buat tanah menjadi bentuk bola dengan membungkusnya bersama-sama ke dalam bola bulat yang terbaik yang anda boleh.

4. Di sini terdapat bahagian rumit. Anda boleh meminta kawan untuk bantuan atau pergi bersamanya solo dan menggunakan video di atas sebagai rujukan, melangkau ke markah 5:30. Mula menambahkan lumut ke tanah. Semasa anda mengemasnya, anda membungkus bola dengan tali kapas. Terus menambah lumut dan tali ke akar sehingga anda menyempurnakan bentuk bulat anda.

Mendapatkan bola lumut betul-betul adalah bahagian yang paling menarik untuk membina kokedama. (Foto: Smack Bang Designs)

5. Sebaik sahaja anda mencapai bentuk bola anda, balutkan lengkung yang lebih keras di sekelilingnya untuk menjadikan bola lumut kukuh.

Twine akan membantu mengekalkan bentuk kokedama di tempatnya. (Foto: Smack Bang Designs)

6. Hang dan nikmati kecantikan kokedama anda yang ringkas!

Kokedamas membuat tumbuhan gantung yang sangat berbeza. (Foto: Smack Bang Designs)

Merawat kokedama anda

Ia tidak terlalu sukar. Sama ada memberi kokedma semburan air sehari-hari, atau lepaskannya dari peranti gantungnya dan rendamnya dalam semangkuk air setiap minggu atau lebih.

Dan inilah beberapa contoh kokedma untuk mendapatkan imaginasi anda menjadi gear:

Kokedamas tidak perlu digantung dari siling. Letakkan mereka di sepanjang tingkap supaya mereka mendapat cahaya yang cukup dan meningkatkan pandangan anda. (Foto: Gergely Hideg / flickr)

Kokedamas boleh menawarkan sentuhan kefahaman ke mana-mana lokasi. (Foto: Gergely Hideg / flickr)

Kokedama akan pergi dengan apa sahaja gaya. (Foto: Gergely Hideg / flickr)

Tidak suka kokedamas mengambil alih rumah anda! (Foto: Gergely Hideg / flickr)

Artikel Berkaitan