Video clam pelik pelik internet

Lautan boleh menjadi tempat yang aneh, dan bukan hanya di dalam gelap, kedalaman jauh. Banyak haiwan yang luar biasa juga hidup berhampiran pantai, termasuk keanehan dalam video di atas.

Apa yang kelihatan seperti pastri melarikan diri dari beberapa jenis - mungkin "memiliki pancake, " seperti yang ditunjukkan oleh Bumi Touch - telah menarik lebih daripada 5 juta pandangan sejak video itu dimuat naik ke Facebook beberapa hari yang lalu. Dan ia tidak sukar untuk melihat mengapa: Makhluk kelihatan asing untuk memulakannya kerana ia mengalir ke dalam pasir basah, tetapi kemudian ternyata keganjilan sehingga 11 dengan memuntahkan goo kelabu ke udara.

Ini tidak asing lagi. Ia adalah kerang pisau Pasifik, berkelakuan normal di habitat aslinya. Moluska bivalve ini mendiami pantai Pasifik Amerika Utara, dari Kepulauan Aleutian sejauh selatan sebagai Pantai Pismo California. Mereka hidup di kawasan sub-pasang surut dan antara pasang surut yang stabil, pantai berpasir, baik di pantai terbuka dan di beberapa teluk. Ini telah ditangkap oleh video oleh Kate Taylor, panduan memancing di Oregon.

Walaupun kelimpahannya, kelopak pisau Pasifik cenderung untuk menyimpan profil yang rendah di kalangan pengunjung pantai manusia. Itu kerana kemahiran menggali pasir basah: Mereka boleh menggali kaki dalam satu minit, menurut Jabatan Ikan dan Hidupan Liar Oregon (ODFW), dan telah direkodkan di kedalaman lebih dari 4 kaki.

Menggali ke pasir basah membantu melindungi kerang daripada pemangsa - termasuk burung, ketam, ikan dan manusia - dan dari mengeringkan, kerana kerang mereka tidak dapat ditutup rapat. Mereka menggunakan kaki yang berotot untuk menggali ke dalam pasir (seperti yang dilihat pada bahagian kanan kerang dalam video di atas), dan kemudian untuk menambat diri mereka di bawah permukaan. Di bahagian kiri kerang ini, anda dapat melihat salah satu dari sulingnya, yang bermain di dekat ujung klip.

Walaupun muncrat kelabu goo kelihatan tidak menguntungkan, ia tidak seperti yang kasar seperti yang anda sangka. Ia hanya bubur air dan pasir yang membantu kerang dengan cepat meluncur ke pantai - dan jauh dari mamalia tanah yang kelihatan aneh itu.

Artikel Berkaitan