Zoo Australia meraikan kelahiran bayi badak hitam kedua

Pemenang zookeepers Australia telah menyimpan tudung rahsia besar. Badak hitam Selatan yang jarang dilahirkan pada Halloween, kelahiran kedua yang kedua tahun ini di Zoo Western Plains Taronga. Pegawai zoo membuat pengumuman jenaka pada akhir November.

Ibu Bakhita dan ayah Kwanzaa adalah tangan lama untuk menaikkan badak muda, terutama Bakhita, yang mempunyai seorang anak perempuan, Kufara. Kufara melahirkan anak perempuannya sendiri, Mesi, pada bulan April, menjadikan badak hitam di zoo sebagai urusan keluarga yang benar.

Bagi anggota keluarga yang baru, dia melakukannya dengan baik, menurut zookeepers. "Hanya pada usia dua minggu, betis itu menunjukkan keyakinannya dan berinteraksi dengan Keepers melalui halaman 'creep' - pembukaan pagar cukup besar bagi bayi untuk melewati, tetapi terlalu kecil untuk Bakhita, " kata penjaga Scott Smith.

Halaman creep merupakan bahagian penting dari pembangunan badak muda di zoo. Halaman ini membolehkan badak menjadi biasa bagi penjaga manusia di sekelilingnya sementara Bakhita tetap jarak jauh. Sebagai tambahan kepada ikatan dengan pengawas manusianya, badak bayi mengamalkan tingkah laku makan, seperti melayari daun, walaupun dia tidak memakannya; ia akan sekurang-kurangnya dua bulan sebelum rhino berada pada makanan pepejal.

Pada masa ini, Bakhita dan bayi yang baru lahir tidak melihat kepada orang ramai kerana mereka terus ikatan, tetapi mereka akan membuat debut mereka pada awal tahun 2018.

Badak hitam selatan secara kritikal terancam di alam liar, dengan kira-kira 4, 000 kiri. Zoo Taronga telah terlibat dalam pembiakan badak dan usaha pemuliharaan, dengan badak hitam dan putih dari Afrika dan badak satu tanduk yang lebih besar dari Asia berkembang pesat.

Berkaitan dengan Tapak: Untuk menyelamatkan badak hitam yang terancam, kita memerlukan strategi baru

Artikel Berkaitan